Larangan Melakukan Rawatan Bekam Pada Hari Rabu
Hadisnya...
Dari Ibnu ‘Umar radhiyallahu’anhuma, Rasulullah S.A.W bersabda : "Rawatan bekam dilakukan dalam keadaan perut kosong adalah yang paling ideal, di mana ia akan menambah kecerdasan otak dan menambah ketajaman menghafal. Ia akan menambah seorang penghafal menjadi lebih mudah menghafal.
Oleh karana itu, barang siapa hendak berbekam, maka sebaik-baik dia melakukannya pada hari Khamis dengan menyebut nama Allah. Hindarilah berbekam pada hari Jumaat dan hari Sabtu serta hari Ahad. Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa. Hindarilah berbekam pada hari Rabu, karana hari Rabu merupakan hari dimana Nabi Ayyub tertimpa malapetaka. Tidaklah timbul penyakit kusta dan lepra, kecuali pada hari Rabu atau malam hari Rabu.” (Shahih Sunan Ibni Majah, (II/261), karya Imam al Albani).
Namun, Hadis riwayat Ibnu Majah merupakan hadis yang lemah (dilemahkan oleh Syaikh Albani, salah seorang pakar hadis kenamaan). Buktinya, Rasulullah sendiri melakukan rawatan bekam tidak menunggu hari yang baik, namun ketika perlu berbekam, beliau dibekam.
Kesimpulan: Rawatan bekam atau berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa kerana tiada dalil/nas sahih larangan berbekam pada hari Rabu.
Semoga bermanfaat.
Dari Ibnu ‘Umar radhiyallahu’anhuma, Rasulullah S.A.W bersabda : "Rawatan bekam dilakukan dalam keadaan perut kosong adalah yang paling ideal, di mana ia akan menambah kecerdasan otak dan menambah ketajaman menghafal. Ia akan menambah seorang penghafal menjadi lebih mudah menghafal.
Oleh karana itu, barang siapa hendak berbekam, maka sebaik-baik dia melakukannya pada hari Khamis dengan menyebut nama Allah. Hindarilah berbekam pada hari Jumaat dan hari Sabtu serta hari Ahad. Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa. Hindarilah berbekam pada hari Rabu, karana hari Rabu merupakan hari dimana Nabi Ayyub tertimpa malapetaka. Tidaklah timbul penyakit kusta dan lepra, kecuali pada hari Rabu atau malam hari Rabu.” (Shahih Sunan Ibni Majah, (II/261), karya Imam al Albani).
Namun, Hadis riwayat Ibnu Majah merupakan hadis yang lemah (dilemahkan oleh Syaikh Albani, salah seorang pakar hadis kenamaan). Buktinya, Rasulullah sendiri melakukan rawatan bekam tidak menunggu hari yang baik, namun ketika perlu berbekam, beliau dibekam.
Kesimpulan: Rawatan bekam atau berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa kerana tiada dalil/nas sahih larangan berbekam pada hari Rabu.
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment